Wanneer je het sporten serieuzer wilt aanpakken en bijvoorbeeld meer spiermassa op wilt bouwen of wilt afslanken is het aanhouden van een goed trainingsschema niet voldoende. Ook zal je door middel van gezond eten er voor moeten zorgen dat je je lichaam in staat stelt je doelen te bereiken. Het is dan ook niet altijd nodig om voedingssupplementen te gebruiken, zeker niet wanneer je normale trainingen doormaakt waarbij je niet tot het uiterste gaat. Wat moet je precies weten over sporten en eten?

Allereerst is het van belang dat je uitsluitend gebruik maakt van gezonde en onbewerkte producten. De kwaliteit van de producten zelf zijn vaak niet alleen beter, ook de voedingsstoffen die in de producten zitten zijn van hogere kwaliteit. Hierdoor voorzie je je lichaam van betere voedingsstoffen, zodat het sporten beter gaat. Denk hierbij aan een langer uithoudingsvermogen en het kunnen leveren van meer kracht.

Voor het sporten

Wat je eet voor het sporten is van groot belang voor ons op auwi.nl, dit bepaalt namelijk de mate waarin je lichaam beschikt over gezonde voedingsstoffen. Voornamelijk koolhydraten en eiwitten zijn van groot belang om een goede sportprestatie neer te kunnen zetten. Duursporters hebben vaak meer behoefte aan koolhydraten, om voor een lange tijd over veel energie te kunnen beschikken. Krachtsporters daarentegen hebben vaak meer baat bij een grote hoeveelheid eiwitten in hun lichaam. Dit bevordert namelijk de spieropbouw. Het is daarnaast goed om in de gaten te houden dat je niet al te kort voor het sporten nog een grote maaltijd eet, vaak is het genoeg om een aantal uren van te voren voor het laatst te eten.

Eten tijdens het sporten

Wanneer je een redelijk normale training doorstaat is het vaak niet nodig om ook tijdens het sporten nog te eten. Wel kan dit van toepassing zijn wanneer je een zeer lange tijd een intensieve training doormaakt, bijvoorbeeld bij duursporten als wielrenen of hardlopen. Duursporters zorgen dan ook vaak voor extra koolhydraten tijdens het sporten, om extra energie te verkrijgen.

fit worden door voeding

Na het sporten

Goed eten voor het sporten is belangrijk voor ons op Auwi, echter is goed eten na het sporten minstens net zo belangrijk. Dat is namelijk het moment dat je je lichaam van voedingsstoffen gaat voorzien die helpen bij het herstellen van je lichaam na het intensieve sporten. Dit is zeer belangrijk, niet alleen om spieren op te bouwen, maar ook om blessures te voorkomen. Je kunt je energievoorraad weer aanvullen na het sporten door koolhydraten te eten, eiwitten helpen je spieren te herstellen. Daarnaast is het drinken van voldoende water na het sporten ook belangrijk, zo breng je de vochtbalans weer op peil.

Veel mensen hebben een drukke baan en een net zo volle agenda. Sporten rond etenstijd komt dan ook zeer vaak voor. Wanneer je niet anders kan dan rond deze tijd te gaan sporten is het aan te raden om ongeveer een uur van te voren iets kleins te eten, zoals een boterham of fruit. Hierdoor voorzie je je lichaam nog wat van extra energie. Het diner kun je dan het beste na de maaltijd nuttigen. Wanneer je ook nog gezond dineert krijg je gelijk de juiste eiwitten en koolhydraten binnen waar je lichaam op dat moment behoefte aan heeft.